Wśród dramatów Federico Garcia Lorki, hiszpańskiego poety zamordowanego przez reżim gen. Franco, jednego z najwybitniejszych twórców iberyjskich w XX w., "Yerma" zajmuje miejsce szczególne. Hołdujący nadrealizmowi i futuryzmowi pisarz stworzył sztukę prostą w konstrukcji, tragedią niemal według klasycznych zasad, nasyconą przy tym niepowtarzalną poezją (z ludowej przetworzoną), w swej prostocie wieloznaczną i sięgającą w głębokie pokłady egzystencji. W świetnym tłumaczeniu J.M. Rymkiewicza, tekst "Yermy" stał się łakomym kąskiem dla reżysera pragnącego stworzyć ambitne i nietuzinkowe przedstawienie. Reż. Bogdanowi Hussakowskiemu udało się to w pełni: otrzymaliśmy spektakl godny uwagi, o dużej urodzie widowiskowej, przy tym klarowny, pełen scen, o których trudno powiedzieć inaczej, niż: malarskie. "Yerma" zbudowana jest cała na poetyckich intermediach, tańcu, śpiewie, ruchu, w które wpleciona została surowa w s
Tytuł oryginalny
Misterium macierzyństwa
Źródło:
Materiał nadesłany
Echo Krakowa nr 62