Bohaterem większości sztuk Arthura Millera jest - pieniądz. "Śmierć komiwojażera" pokazuje bezsens życia-gonitwy za pieniądzem, "Widok z mostu" - komplikowanie się ludzkich losów wskutek materialnej nędzy i poszukiwania grosza. "Cena" - przegranie życia, zaplątanego w skutki ekonomicznego kryzysu. We wszystkich tych sztukach pieniądz, ukazany w aspekcie psychologicznym, tkwi głównie w podłożu ekonomicznym. Jedynie w pierwszej sztuce, która pasowała Millera na dramaturga, sztuce zrodzonej wnet po wojnie - "Wszyscy moi synowie" - problem pieniądza wyrasta także z przesłanek politycznych, ideologicznych. Wielki fabrykant, z pełnią świadomości wypuszczający w świat swój zdefektowany produkt: samolotowe głowice-braki które powodują katastrofę i śmierć 20 pilotów, staje się wojennym zbrodniarzem. Poprzez pryzmat jednej amerykańskiej rodziny, jednego średniego kalibru kapitalisty piętnuje Miller cały system, cały okrutny mechanizm wojenny zachodniego
Tytuł oryginalny
Miller w Tarnowie i nuta optymizmu
Źródło:
Materiał nadesłany
Dziennik Polski nr 135