Przede wszystkim - skrót. Trylogia antyczna Aischylosa, "Oresteja" składająca się z trzech pełnych dramatów ("Agamemnon", "Ofiarnice", "Eumenidy") skracana jest zawsze, przy okazji każdego wystawienia współczesnego: dostosowuje się ją tym samym do wymogów obowiązujących dzisiejszy teatr a przy okazji wydobywa i uczytelnia dla współczesnego, jakże wygodnego widza, zasadniczy szkielet dramatycznego wątku. W adaptacji Andrzeja Przybylskiego wręcz zaskakuje żelazna logika skrótu, konsekwencja w dążeniu do wydobycia tych tylko elementów tragedii, które konstruują myśl przewodnią spektaklu: czyn dokonany przez człowieka i prawo do jego osądu. Pierwsze morderstwo, popełnione przez Klitajmnestrę na Agamemnonie ojcu Orestesa, jest potraktowane jako powód, jako przyczyna do kolejnej zbrodni - zabicia matki przez Orestesa, Klitajmnestra ma argumenty na swoją obronę i ich nie ukrywa. Ale Orestes przybywa do rodzinnego domu na wyraźne życzenie boga Apollona. Do
Tytuł oryginalny
Logika - dramaturgia - teatr
Źródło:
Materiał nadesłany
Ilustrowany Kurier Polski nr 110