EN

14.01.1985 Wersja do druku

Lekcja godności ludzkiej

Cierpienie wpisane jest w każdy los człowieczy już w momencie narodzin. I towarzyszy mu od ko­lebki aż po grób. Motyw ludzkiego cierpienia w sztuce teatralnej występuje od chwili narodzin te­atru. I jest chyba tym co najsilniej stanowi o inter­akcji między widownią i sceną, między człowiekiem a teatrem. W relacji: teatr i ja temat cierpie­nia i zła uzyskuje wymiar ponadindywidualny. Od­wrotnie niż w życiu, gdzie tak naprawdę, to każdy cierpi w samotności. Właśnie zagadnienie cierpienia niezawinionego jest tematem spektaklu "De Profundis" opartego na biblijnej "Księdze Hioba" (w przekła­dzie Czesława Miłosza) i na "Pieśniach" Jana Kochanow­skiego. "De Profundis", pre­zentowany przez warszawski teatr Nowy w Piwnicy Wandy Warskiej, ma charakter monodramu. Monodramu utrzymanego w klimacie poe­tyckim z silnie zaznaczonym "piętnem" osobowości aktor­skiej wykonawczyni, Stanisła­wy Celińskiej. Dyskretna re­żyseria Bohdana Cybulskiego utrzymuje monodram

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Lekcja godności ludzkiej

Źródło:

Materiał nadesłany

Sztandar Młodych nr 9

Autor:

Temida L. Stankiewiczówna

Data:

14.01.1985

Realizacje repertuarowe