Jeżeli prawdą jest, że pisarz spełnia rolę sumienia społeczeństwa, wydobywa na jaw i uświadamia jego utajone myśli, rozwiązuje zawiłe kompleksy, to trzy różne jednoaktówki trzech różnych pisarzy z trzech różnych krajów wystawione przez Teatr Współczesny pod wspólnym tytułem "TEMAT Z WARIACJAMI" mają przede wszystkim wartość dokumentu. Łączą się one z sobą formalnie: trzy dialogi dwóch osób, kończące się, śmiercią jednej z nich i do tej śmierci prowadzące z nieuchronną koniecznością. A więc jeden schemat trzy razy powtórzony. Jednakże jedność tych trzech jednoaktówek tkwi głębiej, w nastroju i filozofii, w ocenie życia i świata. Ten świat jest absurdalny, skazany na zagładę i świadomy tego, nędzny i zrezygnowany, nie może się nawet zdobyć na walkę w własnej obronie, tak jak nie mogą się zdobyć na walkę także ci, którzy się przeciw niemu wewnętrznie buntują. Ludzie żyjący w tym świecie s�
Tytuł oryginalny
Krzyk rozpaczy
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Warszawy