EN

1.02.2013 Wersja do druku

Konflikty religijne w krainie cudów i sentymentów

"Natan mędrzec" (1778) Gottholda Ephraima Lessinga to utwór słabo w Polsce znany i rzadko grywany. Zapowiedź jego wystawienia w nowym przekładzie Jacka Burasa i w reżyserii Natalii Korczakowskiej na Scenie przy Wierzbowej u widza świadomego treści i recepcji niemiec­kiego dramatu mogła budzić nadzieję na problemowy i krytyczny dialog z przedstawioną w nim wizją współ­istnienia trzech religii. Nastawienie takie wiąże się między innymi z histo­rycznymi dyskusjami wokół dramatu i z jego losem scenicznym. Można tak widzieć tę linię: od oświeceniowego zachwytu nad ideowym przesłaniem "Natana...", mówiącym o zwycięstwie rozumu nad podziałami religijnymi, przez romantyczną dyskusję nad pro­blematycznym dla następnych pokoleń pojmowaniem przez Lessinga sensu asymilacji Żydów, aż do skomplikowa­nej recepcji XX-wiecznej, naznaczonej dramatycznymi relacjami pomiędzy nacjami i wyznaniami. Dla kształtują­cego się narodu niemieckiego w wieku XVIII Less

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Konflikty religijne w krainie cudów i sentymentów

Źródło:

Materiał nadesłany

Didaskalia Gazeta Teatralna nr 2

Autor:

Katarzyna Fazan

Data:

01.02.2013

Realizacje repertuarowe