Twórczość Leonida Andrejewa (1871-1919) otwiera nowy, po Czechowie, rozdział w dziejach rosyjskiej dramaturgii. Po zachłyśnięciu się naturalistyczną imitacją życia na scenie nadszedł czas na "...wielki przełom (...) żeby od cichych, łagodnych i subtelnych nastrojów przejść do ostrych, wyraźnych i gniewnych dźwięków trąby (...). Od strony zewnętrznej to stylizacja. Charaktery i sytuacje powinny być zredukowane do swych zasadniczych idei, uproszczone, a jednocześnie pogłębione dzięki brakowi zbędnych, drugorzędnych szczegółów. Stąd pełna swoboda posługiwania się i symbolem, i naturalizmem, i milczeniem, i monologiem, i czym potrzeba. Fałszywa logika naturalizmu i symbolizmu zostaje zamieniona logiką sztuki, w której wszystko służy jednemu - potędze ekspresji artystycznej". Tak pisał Andrejew w liście do jednego z ideowych przywódców MChAT-u Niemirowicza-Danczenki. Te teoretyczne założenia zrealizował pisarz w kolejn
Tytuł oryginalny
Katarzyna
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Wyborcza - Gazeta Stołeczna nr 137