EN

1.03.2010 Wersja do druku

Jelinek na rykowisku. Wiedeński Ring

Choroba albo współczesne kobiety w reżyserii Bartło­mieja Piotrowskiego (Teatr Psychodelii Absolutnej Kraków, 2005), O zwierzętach w reżyserii Łukasza Chotkowskiego (Teatr Polski im. Konieczki w Byd­goszczy, premiera 19 stycznia 2008), Chór sportowy w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu, premiera 14 marca 2008), Jackie. Śmierć i księżniczka w reżyserii Weroniki Szczawińskiej (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, premiera 7 czerwca 2008) oraz projekt Śmierć i dziew­czyna. Dramaty księżniczek pod opieką dramaturgicz­ną Doroty Sajewskiej (Teatr Dramatyczny w Warsza­wie, premiera 6 czerwca 2009), z udziałem reżyserek: Marii Kwiecień, Suse Wachter, Agnieszki Korytkow- skiej-Mazur, Małgorzaty Głuchowskiej i Dagmary Lutosławskiej. W 2007 roku w Teatrze Polskim w Po­znaniu Emila Sadowska wyreżyserowała adaptację prozy Jelinek Amatorki.

Pani do kogo? "Teatr służy mi do wystawiania języ­ka" - mówi o swoim pisarstwie teatralnym Elfriede Jelinek, która stosunkowo od nie­dawna gości w polskim teatrze. Użycie określenia "gości" wydawać się może na­zbyt wylewne, zważywszy na fakt, jak póź­no jedna z najważniejszych pisarek euro­pejskich pojawiła się w Polsce. Obecna od wielu lat na Zachodzie, czytana, tłumaczo­na i wystawiana, Jelinek do świadomości polskiego odbiorcy (który pierwsze wy­danie Pianistki czytać mógł w 1997 roku) dotarła dopiero w 2004 roku, już jako noblistka. I choć próby wprowadzenia jej na nasze podwórko podejmowane były kil­ka lat wcześniej, przeszły cicho i niemal niezauważone. Przełożone Choroba albo współczesne kobiety oraz Nora, Clara S., Zajazd nie spotkały się ze szczególnym za­interesowaniem reżyserów. A jeśli nawet znajdowali się odważni, to o ich heroizmie mało kto słyszał. Głośna w innych krajach, światopoglądowa i teatralna radykali

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Dialog nr 3

Autor:

Dorota Kowalkowska

Data:

01.03.2010