EN

2.07.2006 Wersja do druku

Jak straszyć Mozartem?

Dla niemieckiego twórcy teatralnego Achima Freyera bodźcem do inscenizacji arcydzieła opery klasycznej, jakim jest "Czarodziejski flet", była "Umarła klasa" Tadeusza Kantora. Akcja tej bajki pełnej górnolotnych myśli rozgrywa się więc w upiornej szkole, gdzie panuje przemoc, nauczyciel WF nastaje na cnotę uczennic, lekcje wychowania seksualnego sąsiadują z religią, a niewygodne książki zostają spalone. Najweselszym epizodem jest ewidentne odniesienie do filmu "O dwóch takich,..", choć na tle księżyca pojawiają się nie bliźniacy Jacek i Placek, ale trzej chłopcy w białych mundurkach. Potem jest już tylko strasznie, choć śpiewacy radzą sobie z trudnymi rolami znakomicie. Kiedy w finale pojawiają się płonące nowojorskie wieżowce, czas powiedzieć: tego już za wiele. Mozart przewracałby się w grobie, gdyby go miał.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Jak straszyć Mozartem?

Źródło:

Materiał nadesłany

Przegląd nr 26

Autor:

Bronisław Tumiłowicz

Data:

02.07.2006

Realizacje repertuarowe