"Kolor żółty" w choreogr. Graya Veredona na XVIII Łódzkich Spotkaniach Baletowych. Pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
Dzięki Łódzkim Spotkaniom Baletowym, obecnie już osiemnastym, gościmy w Polsce najlepsze zespoły europejskie. Gospodarzom dają one szansę, by z okazji kolejnej edycji imprezy przygotowali premierę, gdyż poza festiwalem w życiu zespołu baletowego Teatru Wielkiego niewiele się dzieje. Po raz kolejny o realizację spektaklu poproszono choreografa z brytyjskim paszportem Graya Veredona, który interesuje się dziejami Łodzi. Wcześniej stworzył "Ziemię obiecaną" i "Kobro", teraz w "Kolorze żółtym" postanowił przywołać historię łódzkiego getta. Czy można tańcem opowiedzieć losy ludzi skazanych na zagładę? Pokazać sytuację, w jakiej znalazła się nie jednostka, ale cały naród - upodlenie, głód, bestialstwo katów i walkę o zachowanie choćby cząstki człowieczej godności? Być może uporałby się z tym zadaniem artysta z bogatym warsztatem choreograficznym. Z pewnością nie jest to Gray Veredon. Pod względem fabularnym "Kolor żółty" to opo