BRYCZKA, teatralne fotele, "stół bilardowy", szachy - znaczące elementy scenografii. Rozgrywa się wokół nich historia jednostki i całego narodu. Najpierw oglądamy dzieje narratora - Gombrowicza, który ma osiągnąć dojrzałość. Uniwersalizacja bohatera przebiega według obowiązującego do dziś schematu: rodzina - szkoła - wojsko. Witold znajduje jednak sposób na obronę własnego "ja". Po prostu zdejmuje buty i przemierza historię boso. Najbliższe otoczenie nie akceptuje tego odstępstwa i żąda powrotu do obucia, Witold pozostaje jednak odmieńcem nawet w obecności wielkich twórców historii. Na bosaka przechodzi przez salony cara Mikołaja II, cesarza Wilhelma II, między stolikami kawiarni "Ziemiańska". Bez kamaszy występuje przed samym marszałkiem Piłsudskim. Motyw ten służy przede wszystkim "odkryciu" historii, pozbawieniu jej martyrologii, narodowego uświęcenia. Całe to dziejopisarstwo możemy obejrzeć na scenie Teatru "Wybrzeże" w spektaklu adap
Tytuł oryginalny
Historia Gombrowiczem podszyta
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Gdańska nr 234