EN

14.04.1995 Wersja do druku

Gra życia i śmierci

Commedia erudita - tak określano w osiemnastowiecz­nych Włoszech przedstawienia o kunsztownej formie literackiej w odróżnieniu od improwizowanych wido­wisk dell`arte. Z kolei sztukę Rodolfa Sirery "Trucizna teatru" i jej tarnowską inscenizację Marka Pasiecznego można by nazwać uczonym metateatrem (rodzajem rozpisanego na głosy i sytuacje sceniczne traktatu o naturze teatru). Akcja "Trucizny teatru" rozgry­wa się w przededniu francuskiej rewolucji. Pewien markiz (z po­wodzeniem mógłby się nazy­wać de Sade) zaprasza do swej posiadłości słynnego aktora (który mógłby z kolei nosić na­zwisko innego historycznego protagonisty Lekaina). Przyj­muje go zrazu w przebraniu lo­kaja, przyznając się do tej mi­styfikacji dopiero wtedy, gdy dostatecznie wybada swego go­ścia. Poprosi go następnie o odegranie ułożonej przez sie­bie sceny śmierci Sokratesa. Zawiedziony sięgnięciem przez artystę do obiegowych póz i in­tonacji, za pomocą podstępnie podanej mu

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Gra życia i śmierci

Źródło:

Materiał nadesłany

Wiadomości Kulturalne nr 14

Autor:

Lesław Czapliński

Data:

14.04.1995

Realizacje repertuarowe