Na krótko przed obejrzeniem "Mieszczan" czytałem współczesną sztukę Surowa "Świt nad Moskwą". Interesujące może być porównanie tych dwu utworów i - abstrahując od siły ich artystycznej wizji - zestawienie ich atmosfer, zawartych w nich rysów obyczajowych. Pomiędzy momentami powstania a także czasem dziania się "Mieszczan" i "Świtu" upłynęło półwiecze, stanowiące jeden z najbardziej burzliwych, trudnych i płodnych okresów w życiu ludzkości; i oto ogarnięcie jednoczesnym spojrzeniem obu sztuk daje nam jeszcze jedną miarę ciężaru gatunkowego przemian, które dokonały się w Związku Radzieckim. Przede wszystkim uderza metamorfoza człowieka. Jak gdyby wymieciona została cała formacja, której klasycznymi przedstawicielami są członkowie rodziny Biezsjemienowych. Piotr przecież mógł dożyć naszych czasów, ale jeśli dożył, i jeśli ma syna, ów syn w najgorszym razie przypomina oportunistycznego inżyniera Znaczkowskie
Tytuł oryginalny
Gorki w Teatrze Współczesnym
Źródło:
Materiał nadesłany
Nowa Kultura