Mistrz Hieronimus - opętanie złotem. Wokół zaś tego szaleńczego skąpca krążą drapieżnie namiętności innych: rozpusta, lubieżność, szalbierstwo, zdrada. Powstaje strefa zła i makabry, bez jaśniejszego promyka. Wyzwolone z wnętrz ludzkich monstra tworzą świat straszny i groteskowy. Skąpstwo, podniesione tu do szczytowej potęgi, jest groźne i błazeńskie zarazem. Przeliczać wszystko na pieniądze: dom, żonę, psa na łańcuchu, nawet pustkę i ciszę nocną i wiatr i duszę nieśmiertelną w wieńcu rozlicznych cnót - może tylko maniakalny poeta złota. Portret bohatera tego krwawego i farsowego moralitetu ma barwy prawdy podpatrzonego, pospolitego życia a równocześnie jest tworem bujnej wyobraźni artysty, zasilonej flamandzkim folklorem. Na "Czerwoną magię" patrzymy zrazu jak na dość odległą w klimacie przypowieść o skąpcu, stopniowo zostajemy wciągnięci w wir i kłębowisko teatru świata, który pobudził (przed czterdziestu
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Powszechny nr 22