EN

20.01.1991 Wersja do druku

"FORTYNBRAS", CZYLI PARADOKSY

Szekspir współczesny, to Szekspir od lat wystawiany metodą "wpisywania" w inscenizację utworów wielkiego dramatopisarza bieżącej interpretacji, bieżących wydarzeń. Dla dzisiejszego teatru dramaturgia Szekspira, w wyrażaniu opinii o świecie, bywa poręczniejsza niż dramaturgia współczesna. Ale równie instrumentalnie - i też nie od dziś - jakby wyciągając nauki z doświadczeń teatru, spuściznę autora "Hamleta" zaczyna traktować także dramaturgia współczesna. Pojawili się dramatopisarze, którzy - w imię skutecz­niejszego komentowania rzeczywistości - "piszą Szekspirem". Wprowadzają do swoich sztuk te sytuacje, motywy, konflikty z dramaturgii Szekspira, które od dawna traktujemy jako archetypo­we. Tak powstał "Lir" Bonda, "Mackbett" Ionesco czy pokrewny im utwór Stopparda - "Rosenkrantz i Guildenstern nie żyją". Autorzy manifestacyjnie nawiązujący do dramaturgicznych sce­nariuszy Szekspira skłaniają się równocześnie to ku schematom społecz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"FORTYNBRAS", CZYLI PARADOKSY

Źródło:

Materiał nadesłany

Słowa nr 3

Autor:

Jerzy Niesiobędzki

Data:

20.01.1991

Realizacje repertuarowe