EN

26.01.1979 Wersja do druku

Farsa o oszustach

TEATR średniowieczny we Francji począł się rozwijać na kanwie kościelnych ceremonii: zmartwychwstania Chrystusa, Bożego Narodzenia, z uscenicznionych epizodów ze Starego Testamentu, z żywotów świętych. Udramatyzowane opowieści wystawiano najpierw w kościołach, później na placach publicznych, gdzie dotąd dawali popisy żonglerzy i żacy. Nowe miejsce dla widowisk, nowi aktorzy dały początek igrom, jak np. "Igra o Adamie" (1150-1170), w których wątki poważne przeplecione zostały zabawnymi. Do nurtu rozrywkowego należą także farsy. Z francuskiego średniowiecza do naszych czasów zachowało się ich pięćdziesiąt Najpopularniejszą jest "FARSA O MISTRZU PATELENIE" (XV w), anonimowe arcydzieło średniowiecznego teatru. Sięgnięto po nie w Szczecinie nieprzypadkowo. Kolejne kierownictwo "Krypty" (od nowego sezonu teatralnego z JERZYM WĄSOWICZEM) ma ambicje w ciągu dwóch lat zapoznać widzów, przede wszystkim poza Szczecinem, z najwybitniejszymi dziełami

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Kurier Szczeciński, nr 19

Autor:

Marian Kowalski

Data:

26.01.1979

Realizacje repertuarowe