EN

2.12.1994 Wersja do druku

Fantazy w Ateneum

Już a priori wpisana w dramat Słowackiego wieloznaczność od­czytań sprawia, iż "Fantazego" in­terpretować można wielorako, za każdym razem dając prymat inne­mu splotowi znaczeń zawartych w tekście. Nierzadko znaczeń alu­zyjnych w stosunku do współczes­nej rzeczywistości. A niejednozna­czność gatunkowa materii literackiej "Fantazego", gdzie tragedia splata się z komedią, elementy iro­nii i satyry z patosem, a najczystszy liryzm ze śmiesznością, wręcz pro­wokują do grywania tego utworu na różne sposoby. Najczęściej wy­stawia się "Fantazego" jako ro­mantyczny dramat. Dramat postaw i wyborów moralnych, dramat Pol­ski, dramat romantycznej miłości. Grywa się nawet "Fantazego" jako studium psychologiczne postaci re­prezentujących dwa różne światy: świat hrabiostwa Respektów, któ­rzy wrócili z wygnania sybirskiego (tu także postać Jana), a więc po­staci z bagażem bolesnych doświad­czeń epoki polskiego romantyz­mu. I świat drugi,

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Fantazy w Ateneum

Źródło:

Materiał nadesłany

Słowo-Dziennik Katolicki Nr 232

Autor:

Temida Stankiewicz-Podhorecka

Data:

02.12.1994

Realizacje repertuarowe