Twórczość belgijskiego dramaturga Michela de Ghelderode szokowała aktorów, reżyserów a zwłaszcza publiczność teatralną lat dwudziestych i trzydziestych naszego stulecia. Bulwersowała również następne pokolenie widzów. Wystawione w 1949 r. w Paryżu "Przepychy piekielne" wywołały prawdziwy skandal teatralny. Zaiste, dziwny, przerażający jest świat dramatów M. de Ghelderode - świat pełen zła i okrucieństwa Zaludniają go często postacie odrażające zarówno fizycznie jak i psychicznie: monstra niegodziwości, lubieżności, pożądania, istoty bezduszne, cyniczne. Do tych ostatnich należy zapewne Król - bohater "Eskurialu" Jego ból, który okazuje jest zaledwie grymasem, jego życie - bezustanną pozą, grą. Ten fakt uświadamia władcy nadworny błazen - Szalej. Tylko niejako "z urzędu" jest on trefnisiem. W rzeczywistości Szalej to człowiek, znający świat i ludzi, mogący powiedzieć o sobie słowami Arlekina - postaci z in
Tytuł oryginalny
Eskurial w Sali Prób
Źródło:
Materiał nadesłany
Głos Szczeciński nr 291