EN

7.12.1984 Wersja do druku

Eskurial w Sali Prób

Twórczość belgijskiego drama­turga Michela de Ghelderode szokowała aktorów, reżyserów a zwłaszcza publiczność teatralną lat dwudziestych i trzydziestych naszego stulecia. Bulwersowała również następne pokolenie wi­dzów. Wystawione w 1949 r. w Paryżu "Przepychy piekielne" wy­wołały prawdziwy skandal teatral­ny. Zaiste, dziwny, przerażający jest świat dramatów M. de Ghelderode - świat pełen zła i okru­cieństwa Zaludniają go często postacie odrażające zarówno fi­zycznie jak i psychicznie: mon­stra niegodziwości, lubieżności, pożądania, istoty bezduszne, cy­niczne. Do tych ostatnich należy zapewne Król - bohater "Eskurialu" Jego ból, który okazuje jest zaledwie grymasem, jego ży­cie - bezustanną pozą, grą. Ten fakt uświadamia władcy nadwor­ny błazen - Szalej. Tylko nieja­ko "z urzędu" jest on trefnisiem. W rzeczywistości Szalej to czło­wiek, znający świat i ludzi, mo­gący powiedzieć o sobie słowami Arlekina - postaci z in

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Eskurial w Sali Prób

Źródło:

Materiał nadesłany

Głos Szczeciński nr 291

Autor:

Ewa Elerowska

Data:

07.12.1984

Realizacje repertuarowe