EN

15.04.2013 Wersja do druku

Nuty zawsze pisze się długo

Kompozytorka JAGODA SZMYTKA o drodze, jaką trzeba przejść, nim powstanie nowy utwór, taki jak "Dla głosów i rąk" - jedna z premier "Projektu 'P'".

Jak zareagowała pani na propozycję z tak poważnej instytucji, jaką jest Opera Narodowa? - Kompozytor dostaje zamówienia od różnych festiwali czy instytucji, ale mnie ciężar ich prestiżu nie paraliżuje. Uważam, że jeśli ktoś składa ofertę, to odpowiada mu, co robię. Nie czuję zatem skrępowania, czuję się wolna i nie staram się wpasować w czyjeś ramy, choć oczywiście każde działanie niesie pewne ryzyko. Zdecydowała się pani stworzyć rozgrywającą się na wielu płaszczyznach opowieść o powstawaniu opery. To ma być rodzaj żartu? - Nie jest to pierwszy mój utwór o tym, jak robi się muzykę, choć poprzednie miały skromniejszą formę. Tym razem postanowiłam wykorzystać możliwości sceny i samego teatru. Pomysł przerodził się zaś w blok muzyczny, pokazujący proces powstawania utworu scenicznego oraz osoby, które biorą w tym udział, i całą tę instytucjonalną machinę. Odtwarzam wszystkie prezentacje, które musiałam przygotowa

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Nuty zawsze pisze się długo

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 86/12.04 dodatek

Autor:

Jacek Marczyński

Data:

15.04.2013

Realizacje repertuarowe