EN

20.02.1999 Wersja do druku

Emilia Galotti

Herder widział w nim poszukiwacza, jedne­go z tych, którzy otworzyli myśli ludzkiej no­we drogi. Goethe podziwiał go za siłę charak­teru i niezłomność zasad. Obaj z Schillerem zawdzięczają mu najbardziej twórcze inspira­cje w dziedzinie kształtowania własnych dra­matów. Gotthold Ephraim Lessing, o nim bo­wiem mowa, uznawany jest za najwybitniej­szego przedstawiciela niemieckiego Oświece­nia. Jego dorobek jako teoretyka sztuki nie stracił do dzisiaj intelektualnej atrakcyjności, a najbardziej udane z dramatów pozostają w repertuarze teatrów. Dzisiejszy teatr sięga po "Natana Mędrca" - dramat głoszący idee tolerancji religijnej. Przypomniał go niedawno Teatr TV w insce­nizacji Krzysztofa Babickiego i nowym tłu­maczeniu Jacka St. Burasa. Ten ostatni prze­tłumaczył również inną głośną sztukę Lessinga "Emilię Galotti". Akcję tego napisanego w 1772 roku dramatu umieścił Lessing w XVII-wiecznym księstwie włoskim, a jej istotę stanowi pr�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Emilia Galotti

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 43

Autor:

J.W.

Data:

20.02.1999

Realizacje repertuarowe