Herder widział w nim poszukiwacza, jednego z tych, którzy otworzyli myśli ludzkiej nowe drogi. Goethe podziwiał go za siłę charakteru i niezłomność zasad. Obaj z Schillerem zawdzięczają mu najbardziej twórcze inspiracje w dziedzinie kształtowania własnych dramatów. Gotthold Ephraim Lessing, o nim bowiem mowa, uznawany jest za najwybitniejszego przedstawiciela niemieckiego Oświecenia. Jego dorobek jako teoretyka sztuki nie stracił do dzisiaj intelektualnej atrakcyjności, a najbardziej udane z dramatów pozostają w repertuarze teatrów. Dzisiejszy teatr sięga po "Natana Mędrca" - dramat głoszący idee tolerancji religijnej. Przypomniał go niedawno Teatr TV w inscenizacji Krzysztofa Babickiego i nowym tłumaczeniu Jacka St. Burasa. Ten ostatni przetłumaczył również inną głośną sztukę Lessinga "Emilię Galotti". Akcję tego napisanego w 1772 roku dramatu umieścił Lessing w XVII-wiecznym księstwie włoskim, a jej istotę stanowi pr�
Tytuł oryginalny
Emilia Galotti
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Wyborcza nr 43