Konflikty, które narzuca rzeczywistość, rozsadzają dotychczasowe konwencje dramatu. I dlatego większość poszukiwań i eksperymentów w tej dziedzinie prowadzi albo do formalistycznej igraszki albo do jałowości i rezonerstwa, czy to z punktu widzenia czysto teatralno-technicznego czy też tematyczno- ideologicznego. Oczywiście nie znaczy to wcale, że "na dziś - z powodu niesprzyjających warunków" należy w ogóle zrezygnować ze współczesnego dramatu, ale chodzi o to, że właśnie dziś nastręczają się dramaturgowi specjalne trudności i że właśnie dziś powinien on dla ich pokonania zmobilizować swoje możliwości twórcze, wykształcone zarówno na wielkich wzorach przeszłości, jak i na śmiałym nowatorstwie płynącym z oparcia swego warsztatu na naukowych przesłankach marksistowsko-leninowskiej teorii estetycznej i społecznej. Nie zawsze od razu powstają dzieła wielkie, rewolucyjne głębią treści i nowatorstwem formy, ale mogą powstać i powstaną
Tytuł oryginalny
Dwie sztuki z bagażem
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 1