EN

18.09.2000 Wersja do druku

Chłopiec do bicia

"Noc Helvera" - w reżyserii Zbigniewa Brzozy - doczekała się prapremiery na scenie Teatru Powszechnego w Warszawie. Autor sztuki, ukrywający się pod pseudonimem Ingmar Villqist, urodził się w 1960 r. w Chorzowie. Z zawodu jest historykiem sztuki i wykładowcą akademickim; z zamiłowania - twórcą przedstawień, nagradzanych na ogólnopolskich przeglądach teatrów małych form i offu. Jest też założycielem autorskiego Teatru Kriket z Królewskiej Huty (dawna nazwa Chorzowa).

Debiutancki dramat w reżyserii autora miał już pokazy w Katowicach i (wersja warszawska) na scenie Teatru Studio. Barbara Sass wyreżyserowała "Noc Helvera" dla Teatru Telewizji. Odbyły się też trzy publiczne czytania sztuki, w tym: podczas Z?rcher Theater Spektakel. Jednym słowem - kariera. "Noc Helvera" to niezwykle sugestywny, kameralny dramat, o mocno zagęszczonym, by nie rzec: uproszczonym rysunku psychologicznym dwóch postaci. Karla wychowuje dorastającego Helvera. Chłopak, wyraźnie opóźniony w rozwoju, odnalazł możliwość własnej ekspresji w paramilitarnym związku o skrajnie rasistowskich założeniach. Nietrudno się domyślić, że fascynacja Helvera kultem siły, manifestującym się m.in. pogromami sklepikarzy o obco brzmiących nazwiskach, których dla ułatwienia określa się "ścierwusami", szybko obróci się przeciw niemu. Sztuka Villqista obnaża dobrze znany - nie tylko z historii, bo wciąż, niestety, aktualny - mechanizm funkcjonowania zb

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Chłopiec do bicia

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 218

Autor:

Janusz R. Kowalczyk

Data:

18.09.2000

Realizacje repertuarowe