EN

20.06.1995 Wersja do druku

Chichot zadowolonego diabła

Urzędnicy Świętej Inkwizycji szafujący rajską nagrodą lub wiekuistą karą oraz ich grzeszne ofiary zaludniają Teatr Klary Glazul, rzekomej hiszpańskiej aktorki, pod której nazwiskiem Prosper Mérimée opublikował swoje debiutanckie dramaty. Agnieszka Glińska, reżyserka spektaklu opartego na trzech jednoaktówkach francuskiego pisarza, przywołała w Piwnicy przy Sławkowskiej odpychający i zarazem fascynujący świat, w którym pobożne deklaracje jedynie maskują ohydę ludzkich występków. Akcja przedstawienia ''Niebo-Piekło'', które z założenia ma obnażać i wyśmiewać mentalność inkwizycyjną, rozgrywa się na planie krzyża. Już pierwsza scena, w której Wicekról (Piotr Skiba) jęcząc usiłuje założyć przyciasne buty, musi kojarzyć się z najsłynniejszą torturą inkwizycyjną, czyli hiszpańskimi trzewikami. Ten prolog oraz znużone westchnienia ''O Boże'', powtarzane przez wszystkich zjawiających się na scenie bohaterów, zapowiadają ironiczn

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Chichot zadowolonego diabła

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Krakowska nr 140

Autor:

Agnieszka Fryz-Więcek

Data:

20.06.1995

Realizacje repertuarowe