CARLO GOLDONI (1707-1793) należy do klasyków włoskiej komedii XVIII wieku, reprezentujących jej nurt realistyczny i, mimo widocznych związków z tradycją ludową i improwizowaną commedią dell'arte, przeciwstawiający się im zdecydowanie. Bardziej odpowiadały mu wzory francuskie - zwłaszcza Molier - i do nich chętnie nawiązywał w swojej twórczości. Czemu zaś sprzeciwiał się Goldoni w teatrze o tradycjach commedia dell`arte wyraził w dziele krytycznym, które weszło na scenę w 1750 r. "Il teatro comico" ("Teatr komedii"), gdzie trupa aktorów pod przewodnictwem Orazia zajmuje się wystawianiem farsy Goldoniego "Il padre rivale del liglio" ("Ojciec rywalem swego syna"). Tutaj wyliczył wszystkie złe nawyki na scenie, pretensje poszczególnych aktorów, wtrącanie przez nich wulgarnych wyrażeń dla rozbawienia publiczności oraz brak moralnego celu w sztukach współczesnych. Widać z tego, że Goldoni marzył o teatrze, w którym dramaturg dawał wykona
Tytuł oryginalny
Bliźniaki z Wenecji
Źródło:
Materiał nadesłany
Przemiany nr 2