EN

7.11.1998 Wersja do druku

Banał i tragedia

Liryczny walc Straussa "Opowieści lasku wiedeńskiego". Przy jego dźwiękach rozgrywa się dramat Odona von Horvatha pod tym samym tytułem - mało liryczny, raczej drapieżny i smutny. Pisał Horvath: "życie ludzkie w całości jest zawsze tragedią, a tylko w szczegółach komedią".

Horvath - pisarz austriacki węgierskiego pochodzenia. Najwybitniejszy obok Brechta dramaturg niemieckojęzyczny międzywojnia. Zginął w 1938 roku na Polach Elizejskich od uderzenia konaru drzewa. Do jego utworów współczesny teatr sięga wciąż chętnie. W "Opowieściach lasku wiedeńskiego" mamy obraz świata drobnomieszczańskiego. Właścicielka trafiki, właściciel kliniki lalek, rzeźnik, jego narzeczona, pewien niezbyt poważny facet żyjący z kobiet i gry na wyścigach, student prawa o przekonaniach nazistowskich - wszystkich tych ludzi łączy miłość albo interes, albo po prostu sąsiedzka ciekawość. Z drobnych codziennych zdarzeń wyłania się główna intryga sztuki: miłość Marianny do Alfreda. Jej przebieg i koniec będzie tragiczny. Marianna zrywa zaręczyny z dobrze sytuowanym rzeźnikiem Oskarem (Grzegorz Damięcki). Żyje w biedzie z Alfredem, ma z nim dziecko, które babka Alfreda z premedytacją doprowadzi do śmierci. Marianna z biedy zaczyna pracow

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Banał i tragedia

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie nr 265

Autor:

Anna Schiller

Data:

07.11.1998

Realizacje repertuarowe