EN

18.11.2015 Wersja do druku

Artystyczny śmietnik

"Straszny dwór" Stanisława Moniuszki w reż. Davida Pountneya w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Stanisław Bukowski w Gazecie Polskiej Codziennie.

"Straszny dwór" to jedna z naszych najważniejszych oper narodowych, jeśli nie najważniejsza. Zarówno pod względem formalnym, jak i tematycznym zasługuje na taką pozycję w kanonie polskich dzieł narodowych. Tak jak instrumentalna muzyka Fryderyka Chopina zawiera w sobie kwintesencję polskości, tak opery Stanisława Moniuszki są najdoskonalszymi przykładami symbiozy idiomu polskości z formą muzyczną powstałą przed wiekami w odległej Florencji. Libretto Jana Chęcińskiego powstało na podstawie "Starych gawęd i obrazów" Kazimierza Władysława Wójcickiego. Nie jest to wybitna literatura, ale też rzadko twórcy oper korzystali ze znanych i uznanych arcydzieł. To właśnie w "Starych gawędach" znalazł Władysław Wolski opowieść zatytułowaną "Góralka", na podstawie której stworzył następnie libretto do "Halki". Niezależnie od zasług Chęcińskiego jako reżysera, pedagoga i organizatora życia teatralnego w ówczesnej Warszawie, trudno uznać go za a

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Artystyczny śmietnik

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Polska Codziennie nr 268/17.11

Autor:

Stanisław Bukowski

Data:

18.11.2015

Realizacje repertuarowe