EN

22.09.1985 Wersja do druku

Artystyczne credo Eduardo de Filippo

Niemal każdy szanujący się pisarz sceniczny uważa za swój obowiązek przynajmniej raz wyłożyć na scenie swoje artystyczne credo, wystąpić w obronie pogardzanych dawniej akto­rów. W ten sposób powstają sztuki od­biegające od dorobku danego autora, oparte na innych nieco zasadach niż jego widowiska przeznaczone dla sce­ny. Tak się dzieje, poczynając od Molie­ra, którego "Improwizacja w Wersalu" dała początek scenicznym rozważa­niom na temat kondycji aktora, aż po... No właśnie, współcześnie rzecz stała się bardziej może manierą niż rzeczywi­stą potrzebą, czasem jednak taki pro­gramowy tekst również potrafi zaintere­sować widza. Żeby wspomnieć tylko u nas "Dwa teatry" Jerzego Szaniawskie­go, a w świecie - chociażby wystawio­ną właśnie przez Teatr TV "Sztukę gry aktorskiej" Eduardo de Filippo. Znako­mity włoski dramaturg, czerpiący na ogół swoje siły żywotne z realiów neapolitańskiej prowincji, postanowił prze­prowadzić w t

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Artystyczne credo Eduardo de Filippo

Źródło:

Materiał nadesłany

Ekran nr 38

Autor:

Janina Szymańska

Data:

22.09.1985

Realizacje repertuarowe