EN

15.04.1997 Wersja do druku

Antoni Czechow w gabinecie luster

"Wiśniowy sad" zajmuje w dorobku Antoniego Czechowa miejsce pokrewne pozycji "Burzy" w twórczości Williama Szekspira. Oba wybitne utwory są pożegnaniem wielkich autorów z teatrem. "Wiśniowy sad" pisał Czechow rok przed śmiercią, wiedząc o swej chorobie, wolniej i z większą trudnością niż poprzednie sztuki. Premiera w moskiewskim Teatrze Artystycznym ledwie kilka miesięcy poprzedziła odejście pisarza. Wydawałoby się, że dramat-testament musi być rozliczeniem z życiem i światem w tonie bardzo poważnym. Czechow jednak żądał, by "Wiśniowy sad" traktowano jako komedię, a momentami nawet farsę. Rozpięcie sztuki między konwencją komediową i tonacją dramatyczną stało się na wiele lat podstawowym wyzwaniem, któremu sprostać muszą inscenizatorzy arcydramatu Czechowa. Czasem przeważa koncepcja Konstantego Stanisławskiego, każąca widzieć utwór jako mroczny dramat psychologiczny, rzadziej interpretacja autorska. Kiedy realizatorzy nie wiedzą, na co

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Antoni Czechow w gabinecie luster

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Warszawy nr 88

Autor:

Jacek Wakar

Data:

15.04.1997

Realizacje repertuarowe