EN

28.01.2019 Wersja do druku

Aktor jest od grania

"Wyzwolenie: królowe" Agnieszki Wolny-Hamkało w reżyserii Martyny Majewskiej w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Pisze Jarosław Klebaniuk w Teatrze dla wszystkich.

W dramacie Stanisława Wyspiańskiego odczytywane są trojakie intencje głównego bohatera: wyzwolenie Polski spod zaborów, narodu z bezwładu woli i wyzwolenie sztuki. Agnieszka Wolny-Hamkało uaktualniła tamten przekaz, pomijając niewolę polityczną, robiąc aluzję do narodu poddawanego politycznej opresji, samą formą swojego dramatu postulując wyzwolenie sztuki, a od siebie dodając jeszcze kilka wątków, w tym niektóre nieoczywiste. Jej tekst, obficie przeplatany cytatami z pierwowzoru, zaskakuje, bawi, skłania do refleksji, chwilami zaś wprawia w konsternację. Mieliśmy z Elą trudność, idąc przez topniejący śnieg z Piłsudskiego (ulicy nomen omen imienia przyszłego wyzwoliciela) na Bogusławskiego (dyrektora Teatru Narodowego, na którego późniejszej scenie toczyła się akcja omawianego spektaklu), mieliśmy zatem trudność z określeniem, o czym było i po co. Ela posunęła się o krok dalej, na czerwonym świetle przed przejściem przez Powstańców Śl

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Aktor jest od grania

Źródło:

Materiał własny

Teatr dla Wszystkich online

Autor:

Jarosław Klebaniuk

Data:

28.01.2019

Realizacje repertuarowe